Maturitní test z češtiny 2020: Ticho po pěšině vydrželo 5 dní

Je hezké, že nám Cermat každý rok připraví novou příležitost bavit se o smyslu maturitních testů

Tomáš Feřtek

Test z ČjL bývá předmětem kritiky, někdy i nadávek, kvůli různým Jidášům a epizeuxis Letos jsem nic takového neviděl; objevily se obvyklé připomínky typu „to není z češtiny“. I letos se ozvali „smějící se maturanti“ a studenti nižších ročníků, že „to dali“ na 100 % (nebo na ZŠ na 60 %). To svědčí o tom, že test pro populaci jako cele není nezvládnutelný.

Test mne skoro ničím nepřekvapil, není moc inovativní. I tak mně napadá několik námětů.

Garantka Andra Baumgartnerová kdysi na konzultačním semináři popisovala konstrukci testu z hlediska postupně rostoucí a pak klesjící náročnosti. Na začátku i na konci testu byla samostatná úloha (mnoho let pravopisná) na učivo ZŠ. Až pak, po „rozjezdu“, začala práce s texty. Letos1 se začíná svazkem úloh testujících čtenářské i jazykové dovednosti. Nevím, zda delší text na začátku „neotrávil“ některé maturant(k)y (PUP), což by způsobilo pokles jejich duševní energie a elánu. Zkoumal někdo, v jakém pořadí a proč maturanti řešili úlohy? Na začátku testu mohla být úloha 8.

Ve výchozím textu ke svazku úloh 11-17 se prolínají 3 druhy zvýraznění. Není to mnoho vzhledem k „hraničním“ maturantům se SVP (ne všichni mají PUP)? Navíc hvězdičky se v textu hůř hledají (měly být vytučněny).

V testu přibylo úloh založených na 4 možných kombinací 2 prvků,z nichž každý má, či nemá nějaký příznak (např- úloha 32).

Báseň je vzhledem k testovaným dovednostem vybrána adekvátně, v případě obdobného textu (třeba od Machara) by bylo lze se zeptat i na historický či kulturní kontext.

testu se mi líbí

– vyvážený výběr výchozích textů

. Jidáš zmizel, epizeuxis nahradily“známější“ pojmy (i když… v případě budoucích kosmetiček a rybářů je to asi jedno)

– inovativní úlohu 8 (k ní by bylo lze položit více otázek).

Až sem jsem dopsal v sobotu (6. 6., test se psal 2. 6.). V neděli mne Facebook na nesmlouvaví kritiky upozornil.

Jana Valdrová test rozcupovala2 Jakožto „služebníka neužitečného“, tedy testujícího cosi, co v budoucím životě maturanti nevyužijí.“Nechybí evergreen – texty s uměle implantovanými chybami. K nejohyzdnějším řadím větu „Svatby se konají také v opatské kaply“. Připomíná to Oprásky s českí historje, z nichž vás ale nikdo nenutí maturovat, poněvadž byste to hnali k soudu.“. Potěšilo mne, že autorce, která mne nezná a má jiné sociální i odborné zkušenosti, také vadí zvolený způsob zvýrazňování. (ve vztahu k jeho funkci v zadání.).

Shodujeme se i v názoru, že výchozí text k úloze 8 by bylo lze více „vytěžit“.

Absence textu z oblasti současné tvorby jsem si také věiml+ v jiných maturitních testech současné texty bývají. Nezapomeňme, že v CZVV platí zásada, že „posametoví“ autoři ještě nejsou dostatečně prověřeni časem (na rozdíl od klasiků“, proto nejsou v seznamu autorů „z nichž lze v testu zkoušet“..

Hned v úvodu autorka odkázala na článek ze zítřejšího Respektu, Tomáši Feřtkovi vadila úloha o Janu Nerudovi3. Vidím v tom generační posun vnímání nezbytnosti znát jistá fakta. Mnoho kolegů a kolegyň, hlavně starších, znalost Povídek malostranských pokládá za základní. V tomto testu – aspoň doufám. Je úloha 24 zařazena k 3. (4.) stupni obtížnosti – správné řešení se předpokládá u budoucích bohemistů. Zařazení takových úloh je způsobeno zrušením vyšší úrovně maturity. A pořadí dvou slov v názvu povídky nemá žádný vliv na řešení ani hodnocení úlohy, podle mne to je ediční praxe související s vývojem češtiny. Úloha je otevřená, takže předpokládám, že možnosti Povídky malostranské stejně jako Malostranské povídky budou akceptovány „Pecka nePecka“.

Z hlediska tvorby této úlohy nelze srovnat Nerudu s Hrabalem. Když je řeč o Nerudově próze, tak „prověřeno staletími“ je právě jedno jeho prozaické dílo, na rozdíl od Hrabala. Nelze předpokládat, že by někdo do úlohy 24.2 napsal Arabesky. Podobně laděnou úlohou bych e mohl zeptat třeba na Máj, Slezské písně či Kytici, v případě cíleného „ladění“ výchozího textu na Žert, ale určitě ne třeba na Seiferta či Wolkera (i on má klíčové sbírky dvě).

Se divím, že se pan Feřtek nepustil do úlohy 7. Volil bych více časově kontrastní skupinu autorů (např. Kosmas, Hus, Komenský, Jungmann) a v tom případě bych se optal i na jejich chronologické pořadí. Budoucí vlasová kosmetička nebo „domaturovávající“ strážník městské policie by mohli být s to z nabídky oddělit Goetha, možná i Moliéra, ti ostatní pro ně budou nerozeznatelná skupina jmen z „pravěku“.

 

Koho vaši maturanti pokládají za autora povídky o nakouřené pěnovce?

____________

1 Zadání testu: www.statnimaturita-cestina.cz/didakticky-test/didakticky-test-2020

2 http://blog.aktualne.cz/blogy/jana-valdrova.php?itemid=37048

3 https://www.respekt.cz/vzdelavani/pripad-neruda-co-prece-zna-a-musi-znat-kazdy